پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بولت ها و انواع مختلف بولت ها
نوشته شده در شنبه 30 بهمن 1400
بازدید : 81
نویسنده : جواد دلاکان
 

بولت ها و انواع مختلف بولت ها با کاربردهای متفاوت در صنعت ساخت و ساز

بولت فولادی

توضیح: بولت (پیچ) نوعی بست از جنس میلگرد می باشد که در صنعت ساخت و ساز. جهت ایجاد اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

بولت فولادی-بولت ها و انواع مختلف بولت با کاربردهای متفاوت در صنعت ساخت و ساز

و بولت ها به طول های مختلفی تولید می گردند و به طور معمول انتهای بولت را به منظور افزایش درگیری خم می کنند. که باعث می شود شکل ظاهری این محصول عصا مانند شود.

بولت فولادی-انواع مختلف بولت ها با کاربردهای متفاوت:

انکربولت (Anchor Bolt)

کلمه انکر در لغت به معنای مهار، چفت، بست به صورت محکم و یا سخت می باشد.

انکربولت ها یا رول بولت ها ابزاری هستند جهت فیکس نمودن و نصب ماشین ها و ابزارهای صنعتی داخل فونداسیون.همچنین در پروژه های ساختمانی به منظور نصب صفحه (Plate) های فلزی با ابعاد و ضخامت های متفاوت به سطوح (بتن، سنگ، آجر و …) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آی بولت (Eye Bolt)

نوعی پیچ است که با داشتن یک حلقه در انتهای خود می توان یک طناب یا نوار یا زنجیره را به آن متصل کرد. و برای کارهای جابجایی اجسام بسیار پرکاربرد است به دلیل شباهت آن به چشم (Eye) به نام آی بولت نام گذاری گردید.

 

یو بولت (U Bolt)

بولت فولادی-بولت ها و انواع مختلف بولت با کاربردهای متفاوت در صنعت ساخت و ساز

پیچ یو یا Bolt پیچی است که به شکل U می باشد. و برای اهدافی خاص که نیاز به گیرایی داشته باشند استفاده می شود. بعنوان مثال سطوح گردی همانند لوله را به راحتی با این پیچ می توان نصب کرد.

یوبولت ها به منظور ساپورت لوله های نفت و گاز در پایپینگ (Piping) طراحی می شوند. و بر اساس سایز لوله ها نامگذاری می گردند. بعنوان مثال یوبولت ساز 8 اینچ جهت مهار لوله سایز 8 اینج طراحی می گردد.

پارامترهای مورد نیاز در انتخاب یوبولت ها بشرح ذیل می باشد:

نوع جنس بعنوان مثال کربن استیل، استیل و …

گام رزوه

قطر مفتول

شعاع خم

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: بولت فولادی , بولت ها و انواع مختلف بولت با کاربردهای متفاوت در صنعت ساخت و ساز , پیچ , پیچ فولادی , انکربولت , آی بولت , یو بولت , ,



طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد
نوشته شده در چهار شنبه 27 بهمن 1400
بازدید : 88
نویسنده : جواد دلاکان

طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد

به پیچ هایی که با کمک مهره اتصال میان قطعات را ایجاد می کنند. Bolt بیان می شود و از نظر کاربرد در گروه های زیر قرار می گیرند:

1- پیچ های کالسکه ای یا حمال (Carriage Bolt9

کاربرد اصلی این پیچ برای اتصال قطعات چوب به فلز و گاهاً چوب به چوب است، کلگی آنها بصورت Round میباشد. تا تحت تأثیر ضربه باز نشود و سطح نشیمنگاهشان بزرگ است. تا بدون استفاده از واشر، نیرو در مساحت بزرگتری اعمال میگردد و به سطح چوب آسیب وارد نکند.

تمام طول بدنۀ این پیچ دارای رزوه است و فقط با کمک مهره اتصال را برقرار می کند.

پیچ فولادی

2- پیچ های مرحله ای (Step Bolt)

این پیچ شباهت زیادی به پیچ های کالسکه ای دارد. و برای اتصال چوب به به چوب یا چوب به فلز استفاده می شود. اما کلگی گرد آنها ارتفاع کمتری دارد. و پهن تر است تا توزیع نیرو در مساحت بیشتری انجام شود. و آسیب کمتری به سطح پیچ وارد نماید. لذا برای پیچ های نرم بکار می رود.

3-پیچ الوار یا Timber Bolt

پیچ الوار برای الوارهای بلند استفاده می شود. و برای جلوگیری از چرخش آن روی نشیمنگاه برجستگی هایی به نام Nub قرار دارد که درون چوب فرو می رود.

پیچ فولادی

4- پیچ شانه ای (Shoulder Screw یا Shoulder Bolt)

پیچ های شانه ای به دو صورت Screw و Bolt تولید می شوند. و در فارسی به پیچ و پین شهرت دارند.

کاربرد اصلی این پیچ در طراحی مکانیزمهای حرکتی مشابه بازو است. بدین صورت که Shoulder Screw در یکی از قطعات پیچ می شود. و قطعۀ دیگر با ناحیۀ بدون رزوه درگیر است. تا آزادانه نسبت به آن دوران نماید و حتی در مواردی هر دو قطعه با ناحیۀ بدون رزوه درگیر هستند. و میچرخند و ناحیۀ رزوه Shoulder Bolt در بیرون آنها قرار می گیرد. و توسط مهره بسته می شود.

 

5-پیچ ساختمانی یا سازه (Structural Screw یا Structural Bolt)

پیچ های سازه ای طول چندان بلندی ندارند و همانطور که از نامشان مشخص است برای اتصال قطعات فلزی استفاده می شوند.

این پیچ ها معمولاً زیر فشار سنگین تنشهای کششی و برشی قرار دارند. و برای ایجاد اتصالی محکم از کلگی Hex استفاده می کنند. همچنین جنس آنها برای سازه هایی که شرایط سختی ندارند. فولاد کربنی ساده و برای محیط های نا مساعد از فولاد آلیاژی با ترکیب مس، نیکل و کروم است.

پیچ های Structural برای پیشگیری از سایش قطعات و افزایش احتمال زنگ زدگی و … نیازمند واشر هستند.

یادآوری می شود که انواع پیچ سازه ای در دو نوع Screw و Bolt عرضه می شوند.

6- پیچ بتن (J Bolt)

این پیچ شبیه حرف J است و یک بخش خمیده شبیه Hook یا قلاب دارد. که برای اتصال قطعات مختلف به بتن یا سوار کردن تیرآهن استفاده می شود.

معمولاً ناحیۀ خمیده درون سیمان خیس قرار می دهند. تا با خشک شدن آن روی دیوار محکم شود. و ناحیۀ رزوه بشود و در بیرون دیوار برای اتصال قطعات استفاده می شود.

 

7- پیچ لنگر (Anchor Bolt)

این پیچ ها نیر مشابه پیچ J برای اتصال قطعات یا سازه های مختلف به بتن استفاده می شود. و استحکام بالایی در برش و کشش دارند. همچنین از فولادهای مختلفی برای ساخت آنها استفاده می شود. که اغلب آلیاژی و ضد خوردگی هستند.

پیچ فولادی

پیچ های Anchor شامل چهار گروه مختلف هستند. که در ادامه بررسی شده اند.

1-7- پیچ لنگر L

شبیه حرف L است. و در اتصال پایه چراغ های خیابانی، پایه های استندهای تبلیغاتی فلزی و بیلبورد، چراغ راهنمایی و رانندگی، ساخت زیربنا و … استفاده می شود.

 

2-7- دو سویه با صفحه (Double End Rods with Plate Bolt)

این پیچ دو سویه است که به یکی از طرفین واشر اضافه شده و برای ستون سازی، تابلوهای معابر و… بکار میرود.

پیچ فولادی

3-7-پیچ های لنگر دارای کلگی (Headed Anchor Bolts)

این پیچ بر خلاف سایر انواع پیچ Anchor در یک سمت رزوه میشود. و در سوی دیگر یک کلگی Hex یا Square دارد که درون بتن قرار میگیرد. و برای نصب نرده های پیاده رو و ساخت ستون های نیمه سنگین استفاده می شود.

پیچ فولادی

4-7- پیچ های متخلخل (Swedge Bolt)

پیچ های متخلخل یا Swedge به شکل یک استوانۀ ساده هستند. که از یک سمت رزوه شده و از سوی دیگر شیارهای کروی روی بدنه ایجاد شده. که درون بتن قرار می گیرد، و با آن پر می شود.

پیچ فولادی

 

8- پیچ لوله (Bolt U)

این پیچ مشابه حرف U است و ناحیۀ خمیده برای قرار گرفتن لوله یا دستۀ سیم و کابل استفاده می شود.

معمولاً هر دو سوی پیچ U رزوه می خورد. و با عبور از سوراخ تعبیه شده روی دیوار یا سقف توسط مهره به آن متصل می شود. (این سوراخ اصولاً روی یک فریم فلزی است) و از لوله یا دسته های کابل نگهداری می کند.

معمولاً این پیچ در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد. و در جنس های مختلف از فولاد سادۀ کربنی تا فولاد آلیاژی مقاوم تولید می شود.

 

پیچ فولادی

9- پیچ آسانسور (Elevator Bolt)

این پیچ بصورت اختصاصی برای اتصال نوار نقاله و تسمه های آسانسور طراحی میشود. و برای آنکه در سطوح نرم آنها نفوذ نکند. از یک کلگی پهن استفاده می کند.

پیچ فولادی

10- پیچ پارو یا Plow Bolt

در گذشته برای برف روبی از پاروهای چوبی استفاده می شد. که به یک دستۀ بلند متط بوده اند. و در سالیان بعد با پیشرفت صنعت از ماشین برف روبی استفاده می کردند. که یک صفحۀ پهن روی بازوهایش نصب می شد. و برف را جابجا می کرد.

پیچی که برای اتصال میان تیغه و دستۀ چوبی، یا تیغه و بازوهای ماشین بکار می رود، لازم است. که با فشار برف باز نشود. پس کلگی چهارگوش و شش گوش انتخاب های مناسبی نیستند. و بهترین گزینه شکل بیضوی با کلگی کوتاه و سطح Concave Flat (مقعر) است. که مبنای طراحی پیچ پارو یا Plow Bolt میباشد.

امروزه این پیچ ها علاوه بر تجهیزات زمستانی در ماشین آلات ساختمانی و عمرانی هم استفاده می شوند. و از فولادهای آلیاژی هستند. تا در برابر سایش مقاومت

پیچ فولادی

11- پیچ حلقه دار (Eye Bolt)

این پیچ از یک سمت بصورت رزوه است و از سوی دیگر حلقه ای دارد. که برای اتصال زنجیر، کابل،طناب و… استفاده می شود.

حلقه می تواند بصورت یک مفتول خم شده باشد (Loop)، یا یک حلقۀ پیوسته و کامل باشد. که با فورج تولید می گردد. (Ring) و در مواردی هم حلقه و ناحیۀ رزوه میشود و جداگانه ساخته و روی هم مونتاژ می شوند. تا حلقه بتواند نسبت به بدنه دوران آزادانه داشته باشد.

گاهاً به این پیچ ها Ring Bolts بیان می شود. و از آنجایی که بر خلاف حلقه های خم شده (Loop) با فشار از هم باز نمی شوند. برای وزن های بالا کاربرد بیشتری دارند.

کاربرد اصلی پیچهای چشمی یا حلقه دار برای بلند کردن یا کشیدن اجسام توسط کابل است. لذا روی قطعات و تجهیزات سنگین همچون قالب ها، لیفتراک و … نصب میشود. تا امکان جابجایی با جرثقیل سقفی وجود داشته باشد.

همچنین در کشیدن اجسامی مانند فیکسچرها یا استندهای سنگین وزن چرخ دار و… می توان از این پیچها برای اتصال طناب و سیم استفاده کرد.

این چرخش فرآیند بلند کردن یا کشیدن قطعه کار را آسان می کند. البته معمولاً قلاب جرثقیل (Hook) چرخش آزادانه دارد و به چنین راه حلی نیاز نیست.

یادآوری میشود که این پیچ در هر دو طبقه بندی Screw و Bolt تولید می شود.

پیچ فولادی

 

 

 

 

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو , طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape) , طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد , انواع پيچ Screw بر مبناي عملکردشان طبقه بندي , طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد , ,



انواع پيچ Screw بر مبناي عملکردشان طبقه بندي
نوشته شده در سه شنبه 26 بهمن 1400
بازدید : 81
نویسنده : جواد دلاکان

در این بخش انواع پیچ Screw بر مبنای عملکردشان طبقه بندی می شوند.

1- انواع پیچ خود رزوه زن (Self-Tapping Screw)

برای آنکه یک پیچ screw عملکرد مناسبی داشته باشد به سوراخی با رزوه های منطبق بر خود نیاز دارد. هرچند که در بسیاری از موارد شاهد این انطباق نیستیم. و اتصال آب بندی میشود یا Fit ایجاد نمی شود.

در این میان پیچ های خود رزوه زن یا Self-Tapping هم بر خلاف باور بسیاری از افراد. به یک سوراخ اولیه (Pilot) نیاز دارند اما رزوه زنی به صورت خودکار انجام می دهند. لذا رزوه های پیچ مبتنی بر رزوه های خودش ایجاد می شود. تا اتصالی آب بندی شده و Fit شکل گیرد.

 

در کنار این مزیت مهم، نمیتوان از براده های ایجادی توسط پیچ های خود رزه زن صرف نظر کرد. و برای پیشگیری از آسیب قطعات و تجهیزات از آنها در مدارهای الکتریکی، قطعات موتور، مکانیزمهای حرکتی و صنایع غذایی استفاه نمی شود. همچنین استفاده از آنها در قطعات سخت نیز امکان پذیر نمی باشد.

2- انواع پیچ های خودکار (Self-Drilling Screw)

با کمی تغییر در پیچ های خودرزوه زن یا Self -Drilling Screw و ایجاد لبه های تیزتر میتوانیم. هر دو عملیات سوراخ کاری و رزوه زنی را به پیچ واگذار کنیم. که در این حالت به آن پیچ خودکار یا Self -Drilling Screw می گویند. هرچند در این حالت موقعیت دهی و تنظیم پیچ دشوار است اما کاربرد زیادی در صنایع چوب دارد.

3- انواع پیچ چوب (Wood Screw)

همانطور که از نام این پیچ مشخص است برای اتصال قطعات چوبی بهینه سازی شده است و شامل ویژگی های زیر هستند:

  • قطعاً شنک دار هستند، یعنی بخشی از بدنۀ آنها رزوه نمی شود تا سرعت اتصال افزایش یابد.
  • معمولاً بصورت Self-Drilling ساخته می شوند و شنک دار بودنشان ضمن کاهش انرژی مصرفی از افزایش حرارت رزوه زنی جلوگیری می کند.
  • معمولاً کلگی آنها بصورت Flat (مخروطی تخت) است. یعنی مخروطی که سطح رویی آن صاف است. اما محدودیتی وجود ندارد. و میتواند Oval,Round,Hex یا Truss نیز باشد.
  • معمولاً از فولادهای معمولی ساخته می شوند و برای استفاده در محیط باز مناسب نیستند.

 

4- پیچ های کفسازی (Decking Screws)

ساخت کفه های چوبی، عرشه ها، اسکله ها و… هم نوعی کار با چوب محسوب می شوند. اما شرایط خاصی دارند که از عهدۀ پیچهای چوب خارج است.

پیچ فولادی

 

این سازه ها در محیط های کاملاً مرطوب و ساینده بکار می روند. و در چنین محیطی پیچ های معمولی سریعاً فرسوده شده .و از بین می روند. به همین علت پیچ های Decking با بهره گیری از فولاد آلیاژی. و پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی در طبقه بندی جداگانه ای ارائه می شوند.

5- پیچ های نئوپان (Chipboard Screw)

این پیچ ها بصورت ویژه ای برای اتصال قطعات نئوپانی بهینه سازی شده. و در مقایسه با انواع پیچ چوب، از شنک نازکتر و لبه های بزنده تری ساخته شده اند. که با Self-Tapping بودن آن سازگار است (در مواردی هم بصورت Self-Drilling هستند). همچنین برخلاف پیچ چوب تمام بدنۀ آن رزوه دار (از نوع گام بلند یا Coarse) است.

پیچ فولادی

6- پیچ های PDF

MDF معمولاً ار چوب سخت تر و سوراخ کردن آن دشوار است. لذا پیچ های MDF شنک باریکی دارند و لبه های رزوه نیز برنده هستند. دقیقاً مشابه پیچ های نئوپان با این تفاوت که معمولاً کل بدنه روزه نمی شود. و بخشی از آن مانند Wood Screw بدون رزوه باقی می ماند.

نکته: گاهاً پیچ های نئوپان برای MDF هم استفاده می شوند. و حتی در فروشگاه های اینترنتی اشتباهاً آن را بعنوان پیچ MDF می فروشند.

 

7- پیچ بشکه (Lag Bolt و Lag Screw)

در گذشته بشکه های جوبی کاربرد داشتند و پیچ خاصی در تولیدشان بکار گرفته می شد که بعدها پیچ بشکه یا lag Screw نامگذاری شد.

این پیچ ها در قیاس با انواع پیچ چوب، ابعاد بزرگتری دارند. طولشان بلندتر است. گشتاور و نیروهای فشاری یا کششی بیشتری را تحمل می کنند. و کلگی آنها نیز فقط بصورت Hex یا شش ضلعی تولید می شود. همچنین بصورت Self-Tap یا Self-Drill نیستند. و تحت هر شرایطی به سوراخ Pilot نیاز خواهند داشت. و یادآوری می شود که پیچ Lag در هر دو نوع Screw و Bolt تولید می شود.

پیچ فولادی

8- انواع پیچ ماشین (Machine Screw)

این پیچ ها معمولاً نسبت به سایر پیچ های Screw اندازۀ کوچکتری دارند و در ماشین آلات، صنایع الکترونیک، تجهیزات پزشکی، موتورها و… استفاده می شوند.

پیچ های ماشین یا Machine Screws به علت کاربردهای متنوعشان در کلگی و درایوهای متفاوتی عرضه میشوند. تا بخش زیادی از نیاز بازار را پوشش دهند، تمام طول بدنه رزوه میشود و نیازمند سوراخ اولیه یا Pilot هستند.

 

پیچ فولادی

9-پیچ های ورق کاری (Sheet Metal Screw)

پیچ های ورق کاری برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگرمورد استفاده قرار می گیرند. و معمولاً نوک و رزوه هایشان از پیچ های صنعت چوب (MDF, نئوپان، چوب، بشکه و…) برنده تر هستند. تا برای قطعات فلزی عملکرد مناسبتری داشته باشند.

نکتۀ بعدی در خصوص رزوۀ پیچ های ورقکاری است. که در تمام طول بدنه با گام نسبتاً کوتاه و عمیق زیاد بوجود می آید.

این پیچ ها از فولاد کربنی تولید می شوند. و معمولاً نسبت به مواد شیمیایی و رطوبت آسیب پذیر هستند. لذا برای محیط های مرطوب یا خورنده استفاده از آنها توصیه نمی شوند.

پیچ فولادی

10- انواع پیچ تنظیم (Grub Screw یا Set Screw)

متفاوت ترین ظاهر متعلق به انواع پیچ تنظیم است. که بدون کلگی هستند اما در یک یا هر دو سمت آنها درایو در نظر گرفته می شود.

پیچ های تنظیم یا Set Screw برای مقید کردن و تنظیم دو قطعه کار نسبت به یکدیگر استفاده می شوند. مثلاً تنظیم موقعیت چرخدنده یا پولی روی شفت، تنظیم قطعات فیکسچر، تنظیم فاصلۀ بلوک های قالب و …

 

این پیچ ها از سوراخ قطعه اول رد می شوند و با درگیر شدن در سوراخ قطعۀ دوم آنها را نسبت به یکدیگر مقید کرده. و فاصلۀ میان آنها را تنظیم می نماید.

پیچ فولادی

معمولاً انواع پیچ Set Screw از جنس فولاد آلیاژی هستند. و روی آنها عملیات حرارتی موضعی (سطحی) انجام می شود. تا مقاومتشان در برابر خوردگی و سایش افزایش یابد.

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو , طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape) , طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد , انواع پيچ Screw بر مبناي عملکردشان طبقه بندي ,



طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد
نوشته شده در دو شنبه 25 بهمن 1400
بازدید : 89
نویسنده : جواد دلاکان

طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد

کاربردیترین طبقه بندی انواع پیچ ارزیابی آنها بر مبنای عملکردشان است که کمک می کند. برای نیازمان بهترین پیچ ها را شناسایی کنیم. با این حال انتخاب درایو و شکل کلگی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. که با اطلاعات قابل ارائه در بخش های قبلی امکان پذیر است.

ویژگی دیگر این طبقه بندی آن است که برای Screw و Bolt گروه های مجزایی در نظر قرار می گیرد. اما موارد زیر برای هر دوی آنها مشترک است:

  • پیچ های Lag (بررسی شده در طبقه بندی Screw)
  • پیچ های Flange (بررسی شده در طبقه بندی Screw)
  • شامل پیچ های Shoulder (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)
  • پیچ های Structural (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)
  • پیچ های چشمی (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)

 

هر یک از این پیچ ها تنها در یک گروه بررسی می شوند. که معمولاً در آن حالت کاربرد بیشتری دارند. (مثلاً lag در گروه Screw بررسی گردید اما بصورت Bolt نیز تولید می شود)

مورد دیگر آن است که یک پیچ میتواند در چند گروه مختلف قرار بگیرد، مثلاً هم خود رزوه زن باشد. هم برای چوب قابل استفاده باشد.

نکته: اگر از تفاوت میان Screw و Bolt اطلاع ندارید در ابتدای مقاله آن را توضیح دادیم.

طبقه بندی پیچ های Screw بر اساس عملکرد

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

پیچ فولادی


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو , طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape) , طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد ,



طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape)
نوشته شده در یک شنبه 24 بهمن 1400
بازدید : 85
نویسنده : جواد دلاکان

 

طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape)

در این بخش مقایسه و طبقه بندی انواع پیچ بر اساس شکل کلگی انجام می شود. که برای Screw و Bolt یکسان هستند. و هر طبقه بندی شامل پیچ هایی با درایوها، جنس ها و کاربردهای مختلف است.

1- انواع پیچ با کلگی مخروطی یا Countersunk

کلگی پیچ های Countersunk مخروطی شکل است. بطوریکه مساحت سطح مقطع از پایین به بالا افزایش می یابد.

زاویۀ مخروط عموماً قائم (90 درجه) است و در غیر اینصورت مقدارش اعلام میشود. (مثلاً Bolt Flat 85). زوایای بزرگتر نیازمند ارتفاع کلگی کمتر (و بالعکس) می باشد. و به همین علت پیچ های مخروطی با زاویه بیشتر از 90 برای قطعات نازک کاربرد بشتری دارند.

 

پیچ های Countersunk نشیمنگاهی برای قرار گیری روی سطوح ندارند و در اصل برای نصب شدن داخل قطعه کار طراحی می گردند. با این حال در مواردی با بریدن بخشی از ناحیۀ زیرین مخروط یک سطح افقی ایجاد می شود. که میتواند بعنوان نشیمنگاه استفاده شود (یا نشود). و ارتفاع کلگی را کاهش یا طول رزوه را افزایش دهد.

در صورت وجود برش در ناحیۀ مخروطی، لازم است در نامگذاری پیج از عبارت Undercut استفاده شود. مثلاً Undercut Oval به معنای یک پیچ مخروطی از نوع Oval می باشد. که ناحیۀ زیرین آن بریده شده است. (پیچ های Flat و Oval کمی جلوتر بررسی می شوند).

برش زیر کلگی و نحوۀ محاسبۀ زاویۀ مخروط در تصویر زیر مشخص است.

 

سطح روی کلگی می تواند تخت (Flat) یا بیضوی (Oval9 باشد. و پیچ های Countersunk یکی از این دو نوع هستند.

1-1- پیچ تخت یا Flat

پیچ های تخت یا Flat دارای یک کلگی مخروط هستند که سطح فوقانی آن تخت است. و معمولاً در مواردی استفاده می شود. که میخواهیم کلگی پیچ هم در دل قطعه کار قرار گرفته باشد. مثلاً در اتصالات سرویس خواب، ورقگیر قالب و…

بخاطر داشته باشید که وقتی گفته می شود Flat Bolt یا Flat Screw قطعاً شکل کلگی مخروطی است.

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

2-1- پیچ بیضوی یا Oval

یکی دیگر از انواع پیچ های Countersunk یا مخروطی است که سطح فوقانی کلگی به شکل یک کمان (بیضی) است.

یان پیچ ها (مانند انواع Flat9 در مواردی استفاده می شوند که میخواهیم کلگی پیچ بیرون نباشد. با این حال مزیت جالبی نسبت به پیچ های تخت دارند.

در مواردی سوراخ پیچ نسبت به سطح قطعه کار دقت بالایی ندارد. و متعامد نیست. در این حالت استفاده از پیچ Flat سبب می شود. که انحراف سوراخ کاملاً اشکار شود و حتی بخشی از کلگی بشکل لبه ای تیز بالاتر از سطح آن قرار بگیرد. و به همین علت پیچ های بیضوی شکل جایگزین خواهند شد.

 

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

نمونه ای از نامگذاری انواع پیچ Countersunk

برای جستجوی یک پیچ مخروطی شیاردار با سطح بیضوی و زاویۀ مخروط 80 درصد باید عبارت زیر را جستجو کنیم:

Slotted Oval 80 Screw (or Bolt)

بعبارت زیر دقت نمایید:

Philips Flat Bolt Undercut

این پیچ از نوع مخروطی با سطح تخت است که ناحیۀ زیرین کلگی برش می خورد. و می تواند روی سطح قطعه کار نیز استفاده شود. (یا برای قطعات نازک)

 

2- پیچ های کفه ای (ماهی تابه ای) یا Pan

سطح کلگی انواع پیچ Pan می تواند تخت یا بیضوی باشد. با این حال شکل آن مخروطی نیست و شکلی نزدیک به استوانه دارد. که در تصاویر مشاهده می کنید.

این پیچ به این منظور طراحی می گردد که کلگی بیرون از قطعه کار باشد. از سوی دیگر مساحت نشیمنگاه بزرگ است که سبب می شود. نیروی وارد بر قطعه کار در مساحت بیشتری توزیع شود و احتمال تغییر شکل شکل کار یا فرو رفتن پیچ در آن کاهش یابد.

انواع پیچ Pan تنوع بسیار زیادی دارند. و هزینۀ تولید پایین (کمتر از پیچهای مخروطی) بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهند. بطوریکه از N1.2 تا M100 عرضه می شوند.

پیچ فولادی

 

3- انواع پیچ های گرد یا Round

کلگی این پیچ ها شبیه گنبد یا کمانی نوک تیز است. که از زیر برش خورده و مستقمیاً به بدنۀ پیچ متصل می شود و برای آن طراحی شده که کلگی بیرون از قطعه کار باشد. و احتمالاً روی سطح آن مستقر شود. همچنین شکل آن به نوعی است که در صورت برخورد شدید با اعضای بدن آسیب زیادی وارد نمی شود.

کاربرد اصلی انواع پیچ گرد در محصولات مرتبط با دکوراسیون است. که تماس زیادی با آنها وجود دارد. و از سوی دیگر ظاهر مناسب کلگی آن باعث از بین رفتن زیبایی کار نمی شود. مثل آینه های قدی، تخت خواب، سرویس دستشویی و حمام، اتصالات دیواری، میز و صندلی، لوستر و…

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

پیچ فولادی

 

4-پیچ های شش گوش یا Hex

شکل کلگی شش گوش دقیقاً مانند درایوهای Slotted و Philips محبوبیت و کاربرد بسیار زیادی دارد. در کاربردهای سبک باز و بسته کردن آنها توسط دست یا انواع آچار امکان پذیر است. قابلیت تحمل گشتاور بالایی دارند و تولید آنها نیز هزینۀ چندانی ندارد.

این پیچ ها در موارد بسیار گوناگونی استفاده می شوند. اما یکی از بهترین گزینه ها برای شرایطی هستند که تحمل بالای گشتاور و برش مورد نظر باشد. مثل سازه های بزرگ، ماشین آلات و …

 

5- پیچ های فلنج یا Flange یا Hex Washer

صحبت در خصوص واشر شاید ارتباط زیادی با موضوع این راهنما نداشته باشد. با این حال همه می دانیم که در بسیاری از موارد برای افزایش سطح تماس پیچ و قطعه از واشرها استفاده می شود. همچنین نرمتر بودن مادۀ آن باعث می شود که ساییدگی پیچ یا قطعه اتفاق نیافتد.

پیچ های فلنج همان پیچ های شش گوش (یا Hex) هستند. که در زیر آنها یک واشر قرار گرفته و در اتصال لوله ها، اتصالات فلنج، موتور خودرو. مکانیزم های انتقال قدرت، اتصال مدارهای حساس الکتریکی روی سایر قطعات و … استفاده می شوند. تا آسیب کمتری به قطعات وارد شود و مونتاژ سریعتر انجام شود.

 

فرض کنیم که در یک موتور لازم است 1200 پیچ بهمراه واشر مونتاژ شود. و بسیاری از آنها در نقاطی قرار می گیرند که دسترسی نامناسب است. سوراخ هایی که در شیارهای تنگ قرار گرفته اند یا در بخش هایی از موتور هستند که نور کافی برای مشاهدۀ دقیق اجزا وجود ندارد.

پیچ فولادی

در چنین شرایطی استفاده از انواع پیچ Washer Hex زمان مونتاژ را بسیار کاهش می دهد. هیچ واشری گم نمی شود. و در مناطق حساس موتور جا نمی ماند. خستگی اپراتور باعث فراموش کردن استفاده از واشر نمی شود. نظارت کاهش می یابد و نهایتاً یک مجموعۀ گران قیمت با انتخابی درست از آسیب های احتمالی محافظت می شود.

لازم به ذکر است که انواع پیچ واشردار برای هر دو نوع پیچ Screw و Bolt عرضه می شوند.

 

6- پیچ های آلن یا Socket Cap

احتمالاً تا اینجای راهنما به این فکر کرده اید که تکلیف پیچ هایی با کلگی استوانه ای چه می شود؟

به انواع پیچ با کلگی استوانه ای Cap گفته می شود. که یکی از کاربردی ترین آنها پیچهای Socket Cap هستند. که درایو شش گوش یا آلن دارند. و مزیت اصلیشان آن است که در فضاهایی با دسترسی کم بسادگی باز و بسته می شوند.

پیچ های آلن در ماشین آلات صنعتی، گیره بندی قالب های فلزی، فیکسچرها و … کاربرد زیادی دارند. و با آنکه مهندسان کشورمان علاقۀ چندانی به واژۀ سوکت ندارند. در بازارهای بین المللی بنام پیچهای سوکتی معروف هستند.

 

پیچ فولادی

7- پیچ دکمه ای یا Button

بخش بالایی کلگی در پیچ های دکمه ای یا Button شبیه پیچ Round (با ارتفاع کمتر). و بخش پایینی آن مشابه پیچ های Pan (با سطح تماسی کوچکتر) است. با این تفاوت که بخش بالایی لزوماً یک منحنی کامل نیست و ممکن است در ناحیۀ مرکزی تخت باشد.

این پیچ ها به علت ظاهر تمیز و پرداخت شده در محصولات تزئینی کاربرد بیشتری دارند. (مانند انواع پیچ Round) و به علت دوام بالا و تنوع زیاد در خودروسازی، الکترونیک، ماشین سازی و … هم قابل استفاده هستند.

8-پیچ های Truss

پیچ های Truss شباهت زیادی با پیچ های Round دارند. با این تفاوت که ارتقاع کلگی کمتر و سطح تماس با قطعه کار (نشیمنگاه) بیشتر است. بعبارت ساده تر در پیچ های Round، کلگی پایین تر از مرکز بیضی برشی می خورد اما در پیچ های Truss بالاتر از آن است.

مزیت اصلی انواع پیچ Truss بزرگ بودن نشیمنگاه است. که سبب می شود نیرو روی سطح بزرگتری توزیع شود و از احتمال آسیب یا تغییر شکل قطعه کار کاسته شود.

 

این پیچ ها در اتصالات ورق های فلزی نازک، روکشدهی با اتصال پیچ، ساخت قفسه های ظریف، اتصال عایق و… کاربرد زیادی دارند.

پیچ فولادی

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو , طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape) ,



طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو
نوشته شده در شنبه 23 بهمن 1400
بازدید : 77
نویسنده : جواد دلاکان

 

طبقه بندی انواع پیچ بر اساس شکل درایو

اگر نمیدانید درایو (Drive) چیست، کمی بالاتر نگاهی به بخش اجزای پیچ بیندازید. در این طبقه بندی ملاک قیاس شکل درایو پیچ است که در آن Screw و Bolt تفاوتی ندارند. حتی جنس مادۀ سازنده، کاربرد، ابعاد و … اهمیتی ندارند و طبقه بندی پیچ تنها بر اساس درایو انجام گردید.

1- انواع پیچ شیاردار یا Slotted

در این پیچ ها درایو پیچ به شکل یک خط صاف است که Slot معروف است. و پیچی که چنین درایوی دارد. اصطلاحاً Slotted می باشد. در حقیقت خمیده و صاف بودن کلگی، یا حتی بودن و نبودن آن اهمیتی در شیاردار بودن پیچ ندارد.

پیچ های شیاردار مشهورترین انواع پیچ هستند و تمامی افراد تجربۀ باز و بسته کردن آنها را داشته اند. پیچ گوشتی روی آن به سادگی میلغزد. احتمال ساییدگی لبه های درایو زیاد است. و با همه این اوصاف به علت سادگی تولید و ارزان قیمت بودن در کاربردهای عمومی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

بدهی است که اگر پیچ Screw باشد. نوع شیاردار آن Slotted و اگر Bolt باشد. Slotted Bolt معروف است.

 

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

 

2- انواع پیچ چهارسو یا Philips

درایو این پیچ ها از دو شیار عمود به رهم (+) تشکیل می شود. که در فارسی چهارسو (چهارسو) معروف است. و در زبان بین المللی با عنوان Philips طبقه بندی می شوند.

احتمال لیز خوردن پیچ گوشتی روی این درایو کمتر است. با این حال اگر بخواهید بیش از حد گشتاور وارد کنید میلغزد. که این خود یکی از مزایای پیچ های Philips محسوب می شود تا آسیبی به قطعات وارد نشود.

نکتۀ دیگر آن است که نمی توانیم درایو چهارسو را دو شیار عمود بر هم بدانیم. چرا که طول هر خط کمتر از شیار ایجادی روی پیچ های Slotted است.

 

3- انواع پیچ های ترکیبی Combination

درایو این پیچ ها معمولاً ترکیبی از درایوهای شیاردار و چهارسو Philips میباشد تا امکان باز و بسته کردن با کمترین امکانات وجود داشته باشد.

این مزیت زمانی بکار میرود که یک کاربر غیر حرفه ای به کرات اتصالی را باز و بسته نماید. (مثل درب محفظۀ باتری اسباب بازی) و عیب آن افزایش هزینۀ تولید و قیمت محصول است. (مگر در پیچ های پلاستیکی و تولیدی به روش ریخته گری)

انواع پیچ ترکیبی میتوانند بر مبنای درایوهای ستاره ای و شیاردار، شش گوش و فیلیپس و… تولید شوند که چندان رایج نیستند.

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

 

4-انواع پیچ مربعی

شکل درایو این پیچ بصورت چهارگوش یا مربع است که از لغزش آچار پیشگیری می کند و تحمل مقادیر زیادی از گشتاور را دارد.

در مواردی چهار گوشۀ مربع را کمی شیاردار می کنند تا قابلیت استفاده از پیچ گوشتی چهارسو وجود داشته باشد. که در این حالت اصطلاحاً Hybrid یا مختلط است. (چون شیار چارسو کامل اعمال نمیشود، درایو از نوع ترکیبی Combination نخواهد بود.)

این پیچ اولین بار در سال 1908 توسط شخصی بنام رابرتسون تولید شد. و به همین علت پیچ رابرتسون (Robertson) نیز معروف است.

پیچ فولادی

5-پیچ سوکتی، شش گوش یا آلن (Socket, Hex or Allen)

شیار درایو این پیچ به صورت شش گوش، یا سوکتی است که عموماً آلن نامیده می شود. و در محیط های صنعتی به پیچ آلن خور معروف است.

شکل خاص این شیار تحمل گشتاورهای بالایی را دارد که آن را گزینۀ مناسبی برای برقراری اتصالات محکم می کند. اما هزینه تولید و قیمت نهایی تولید پیچ را افزایش می دهد.

6- انواع پیچ های ستاره ای یا Star

انواع پیچ ستاره ای کاربرد عمومی زیادی ندارند. شیار ستاره ای شکل و زیبای آن ها تنها کمی بیشتر از درایو چهارسو گشتاور تحمل می کند. و مزیت اصلی آنها جلوگیری از باز و بسته شدن توسط افراد غیر متخصص است.

از آنجایی که ابزار مناسب برای باز کردن این پیچ در دسترس بسیاری از افراد غیر ماهر وجود ندارد. از آن برای اتصال درب محفظۀ اجزای حساس تجهیزات، مثل مدارهای حساس الکتریکی، استفاده می شود.

پیچ فولادی

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو ,



تفاوت Screw و Bolt
نوشته شده در پنج شنبه 21 بهمن 1400
بازدید : 88
نویسنده : جواد دلاکان

تفاوت Screw و Bolt

مهندسان ایرانی، هر دو کلمۀ Screw و Bolt را پیچ ترجمه می کنند. دقیقاً مثل He و She در فارسی “او” ترجمه می شوند. اما در زبان انگلیسی علاوه بر اشاره به سوم شخص، بیانگر جنسیت نیز هستند.

این کلمات نیز به قطعات رزوه دار اتصال اشاره می کنند. اما صفتی ار نیز در خود گنجانده اند که به نوعی آنها را طبقه بندی می کند. به این صورت که Bolt برای انجام وظیفه نیازمند مهره (Nut) است. اما Screw بدون آن اتصال را برقرار می کند.

طبقه بندی انواع پیچ در این راهنما مطابق بر استانداردهای بین المللی است. که برای Screw و Bolt تمایزی در نظر گرفته نشده بجز طبقه بندی بر مبنای عملکرد پیچ ها. که برای هر یک بصورت مستقل ارائه می شود.

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد ,



پيچ فولادي
نوشته شده در چهار شنبه 20 بهمن 1400
بازدید : 85
نویسنده : جواد دلاکان

پیچ فولادی-در این مقاله طبقه بندی انواع پیچ از نظر درایو، شکل کلگی، کاربرد و جنس آنها ارائه می شود.

پیچ فولادی

چرا باید با طبقه بندی انواع پیچ آشنا باشیم.

آشنایی با انواع پیچ بسیار آسان است و در کمتر از چند دقیقه برای همیشه در ذهنتان ثبت می شود. تا در پروژه ها و چالش های مختلف صنعت بعنوان یک راهکار در اختیارتان قرار بگیرد. البته این قضیه برای طراحان و ماشین سازان ضرورت بیشتری دارد و یکی از مبانی طراحی بشمار می آید.

بسیار دیده ایم که اتصالات موقت ماشین آلات بسادگی باز می شوند یا پیچ منجر به ساییدگی و تغییر شکل سطوح می شود. یا در محیط های مهاجم شاهد خوردگی و فرسایش زودهنگام آنها هستیم که تماماً ناشی از انتخاب نادرست پیچ هستند.

هر یک از این محصولات به ظاهر ساده برای کاربرد خاصی بهینه سازی و طراحی شدند. که میتوانیم در زمان کوتاه با انواع آنها آشنا شویم.

نامگذاری اجزای پیچ

برای بهره مندی کامل از طبقه بندی های مورد ارائه بهتر است در خصوص نامگذاری اجزای پیچ به تفاهم رسیده باشیم. لذا اسامی انگلیسی و فارسی ارائه در تصویر زیر مبنای نامگذاری ما خواهند بود.

 

پیچ فولادی-پیچ و انواع آن-طبقه بندی پیچ-تفاوت Screw و Bolt-طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

طبقه بندی بر اساس درایو

  • شیاردار یا Slotted
  • چهارسو یا Philips
  • ترکیبی یا Combination
  • مربعی یا Square
  • سوکتی یا آلن (Socket,Allen)
  • ستاره ای یا Star

طبقه بندی بر اساس کلگی

  • مخروطی یا Countersunk (شامل Flat و Oval)
  • کفه ای، پهن یا Pan
  • گرد یا Round
  • شش گوش یا Hex
  • واشر دار، فلنج دار یا Flange
  • استوانه ای یا Cap
  • دکمه ای یا Button
  • خرپایی یا Truss

طبقه بندی Screw بر اساس عملکرد

  • خود رزوه زن یا Self-Trap
  • خودکار یا Self-Drill
  • چوب یا Wood
  • کفسازی یا Decking
  • نئوپان یا Chipboard
  • ام دی اف یا MDF
  • بشکه، لگ یا Lag
  • ماشین سازی یا Machine
  • ورقکاری یا Sheet Metal
  • تنظیم یا Set

 

طبقه بندی Bolt بر اساس عملکرد

  • کالسکه ای یا Carriage
  • مرحله ای یا Step
  • الوار یا Timber
  • شانه دار یا Shoulder
  • سازه ای یا Structural
  • بتن یا J bolt
  • پیچ لنگر L یا L Anchor Bolt L
  • پیج لنگر دو سویه
  • و -پیچ لنگر دارای کلگی یا Headed
  • پیچ لنگر متخلخل یا Swedge
  • پیچ U
  • آسانسور یا Elevator
  • پارو یا Plow
  • چشمی یا Eye

عموم افراد، اعم از فنی و غیر فنی با بسیاری از انواع پیچ آشنا هستند. این قطعۀ پر مصرف در وسایل خانگی، ماشین آلات، خودروهای سواری، مدارهای الکترونیکی، مبلمان و حتی اسباب بازی کودکان استفاده می شود. و به جرأت میتوان گفت پرکاربردترین قطعۀ صنعتی است.

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

https://www.foolad-paytakht.ir

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد ,



فولاد 1248-میلگرد 1248-تسمه 1248
نوشته شده در سه شنبه 19 بهمن 1400
بازدید : 71
نویسنده : جواد دلاکان

فولاد 1248 -spring steel-میلگرد ck75-1248-1078-تسمه فولادی.-قیمت تسمه فولادی-فروش فولاد از دسته فولادهای آلیاژی فنر بوده که با نام های فولاد 1.1248. در استاندارد DIN آلمان و فولاد 1078 در میان فولادها و در صنعت معروف می باشند. فولاد تنش تسلیم بالا-فولاد کربنی-فولاد سخت کار

فولاد 1248

فولاد 1248-میلگرد 1248-تسمه 1248-فولاد فنر 1248-فولاد ck75-فولاد 1078-فولاد کربنی

نام های دیگر: C75-1080-1774-75

خصوصیت: استحکام خیلی خوب، سخت پذیری متوسط، خاصیت الاستیسیته خوب، مقاوم در برابر سایش و مقاوم در برابر خوردگی

کاربرد: تسمه های فولادی نورد شده سرد برای فنرهای با اندازه دقیق و کیفیت سطحی خیلی خوب

دمای پیش گرم: 150 الی 200 درجه سانتی گراد

الکترود جوشکاری: E7028-OK38:48

Heat Treatment °C

Forging: 850-1050

Annealing: 650-690

Hardening: 810-840

Quenching: Oil

فولاد 1248

وجود سیلیسوم باعث خاصیت الاستیسیته میشود و همچنین نیکل موجود در آن باعث میشود این فولاد ضد سایش خوبی باشد. عنصر کروم مقاومت به خوردگی را در این فولاد افزایش می دهد. فولاد ck75 دارای سختی پذیری متوسط استحکام و الاستیسیته ی بالا است. فولاد ck75 دارای معایبی است که میتوان به خطر ترک خوردگی آن اشاره کرد.از کاربردهای فولاد ck75 می توان به استفاده از آنها. در نوارهای فولادی نورد سرد شده. برای فنرهای با دقت ابعادی و سطوح با کیفیت بالا اشاره کرد.

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

https://www.foolad-paytakht.ir

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: فولاد 1248 , میلگرد 1248 , تسمه 1248 , فولاد فنر 1248 , فولاد CK75 , فولاد 1078 , فولاد کربنی , ,



عملیات حرارتی تولید هستلوی
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1400
بازدید : 75
نویسنده : جواد دلاکان

 

عملیات حرارتی تولید هستلوی

یکی از مهمترین مکانیسم های مقاومت به خزش هستلوی که آن را نسبت به دماهای بالا مقاوم میکند. قابلیت رسوب سختی یا بعبارت دیگر پیر سختی پذیری آن است. برای ایجاد خواص فوق العاده این آلیاژها محلول فوق اشباع سوپر آلیاژ در زمان مشخص در دمای 1177 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. و سپس در آب سرد آن را غرق می کنند.

همچنین آنیل این سوپر آلیاژ برخلاف تعداد زیادی از فلزات، با خنک سازی در کوره نباید همراه باشد. زیرا باعث رسوب فاز دوم در مرز دانه ها و تردی آن می گردد. لازم به ذکر است که این سوپر آلیاژ قابلیت فرم پذیری و جوش پذیری مناسبی نیز دارد. و به همین دلیل نوع X آن برای ساخت قطعات مناسب است. به یاد داشته باشید که جوشکاری این سوپرآلیاژها با سیم جوش هایی از جنس خودشان انجام می پذیرد.

سایر فلزات صنعتی مانند هستلوی

در کنار آلیاژهای هستلوی، برخی دیگر از آلیاژهای فولاد هستند. که از نظر فنی به دلیل ترکیبات و ویژگی ها فوق العاده شان جزء سوپر الیاژهای فولاد محسوب می شوند. و هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاصی دارند که در اینجا تنها برای آشنایی با نامشان، آنها را به شما معرفی می کنیم.

  • مونل
  • استنلس استیل
  • برنج
  • چدن
  • آلومینیوم
  • فولاد
  • اینکونل
  • شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
    ۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
    ۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
    تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
    فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

    ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

    https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

    https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

    https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: هستلوی , هست لوی , مشخصات فنی , انواع آلیاژ هستلوی , آلیاژ هستلوی , سوپر آلیاژ , ضد اسید , ضد خوردگی , سوپر آلیاژ هستلوی , ترکیب شیمیایی هستلوی , کاربرد فولاد آلياژی هستلوي , عملیات حرارتی تولید هستلوی , ,



کاربرد فولاد آلياژی هستلوي
نوشته شده در یک شنبه 17 بهمن 1400
بازدید : 70
نویسنده : جواد دلاکان

کاربرد انواع هستلوی

بطور کلی آلیاژهای هستلوی در فرمهای مختلفی مانند شفت، حلقه، ورق و صفحه تولید و بسته بندی می شوند. اما بدون در نظر گرفتن شکل نهایی و عرضه شده آن به بازار. از این آلیاژها در محیط های با دمای بسیار بالا یا خلاً که از لحاظ شیمیایی استاتیک هستند، استفاده می کنند. بدلیل قیمت مناسبی که این آلیاژ نسبت به عملکردی که دارد، برای مصرف در شرایطی که مواد خورنده وجود داشته باشد بسیار محبوب است. به علاوه از این نظر نسبت به هر نوع آلیاژ دیگر فولاد مطمئن تر است. البته در برخی از محیط های کاری نیز مواد خورنده خاصی وجود دارند. که تنها می توان از تانتالین برای مقرون به صرفه بودن آن استفاده کرد.

 

در واقع میزان مورد نیاز آلیاژ هستلوی عامل تعیین کننده در مصارف قطعات تولید شده از این فلز است. معمولاً برای اندازه سازی هستلوی مورد نیاز از عملیات الکتروپولیش استفاده می کنند. این روش بدون تغییر شکل یا تغییر نسبت ابعاد اندازه سازی را انجام می دهد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد. به دلیل وجود آلیاژهای مختلف در هستلوی مانند تنگستن، کربن، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، منگنز، کروم، کبالت و غیره. و همچنین اصلی ترین ماده آن یعنی نیکل مقاومت بسیار بالایی در برابر تحمل تنش های پر قدرت و همچنین مواد خورنده قوی دارد.

البته برای ساخت دقیق این آلیاژ برای ایجاد این ویژگی ها فرایند پیچیده ای باید صورت گیرد. مهمترین کاربردهای گرید های مختلف هستلوی عبارتند از:

  • استفاده در محفظه های تحت فشار
  • در رآکتورهای شیمیایی
  • در رآکتورهای اتمی
  • ساخت خطوط لوله و انواع شیرها در صنایع شیمیایی
  • در چاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز برای تجهیزاتی که در معرض گازهای ترش قرار دارند. و عامل اصلی خوردگی تجهیزات سولفید هیدروژن هستند.
  • در تجهیزات حفاری چاه، استخراج و پالایش گاز
  • ساخت پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور که در دماهای بالا کار می کنند.
  • شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
    ۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
    ۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
    تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
    فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

    ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

    https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

    https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

    https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: هستلوی , هست لوی , مشخصات فنی , انواع آلیاژ هستلوی , آلیاژ هستلوی , سوپر آلیاژ , ضد اسید , ضد خوردگی , سوپر آلیاژ هستلوی , ترکیب شیمیایی هستلوی ,



کاربرد انواع هستلوی
نوشته شده در شنبه 16 بهمن 1400
بازدید : 79
نویسنده : جواد دلاکان

کاربرد انواع هستلوی

بطور کلی آلیاژهای هستلوی در فرمهای مختلفی مانند شفت، حلقه، ورق و صفحه تولید و بسته بندی می شوند. اما بدون در نظر گرفتن شکل نهایی و عرضه شده آن به بازار. از این آلیاژها در محیط های با دمای بسیار بالا یا خلاً که از لحاظ شیمیایی استاتیک هستند، استفاده می کنند. بدلیل قیمت مناسبی که این آلیاژ نسبت به عملکردی که دارد، برای مصرف در شرایطی که مواد خورنده وجود داشته باشد بسیار محبوب است. به علاوه از این نظر نسبت به هر نوع آلیاژ دیگر فولاد مطمئن تر است. البته در برخی از محیط های کاری نیز مواد خورنده خاصی وجود دارند. که تنها می توان از تانتالین برای مقرون به صرفه بودن آن استفاده کرد.

 

در واقع میزان مورد نیاز آلیاژ هستلوی عامل تعیین کننده در مصارف قطعات تولید شده از این فلز است. معمولاً برای اندازه سازی هستلوی مورد نیاز از عملیات الکتروپولیش استفاده می کنند. این روش بدون تغییر شکل یا تغییر نسبت ابعاد اندازه سازی را انجام می دهد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد. به دلیل وجود آلیاژهای مختلف در هستلوی مانند تنگستن، کربن، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، منگنز، کروم، کبالت و غیره. و همچنین اصلی ترین ماده آن یعنی نیکل مقاومت بسیار بالایی در برابر تحمل تنش های پر قدرت و همچنین مواد خورنده قوی دارد.

البته برای ساخت دقیق این آلیاژ برای ایجاد این ویژگی ها فرایند پیچیده ای باید صورت گیرد. مهمترین کاربردهای گرید های مختلف هستلوی عبارتند از:

  • استفاده در محفظه های تحت فشار
  • در رآکتورهای شیمیایی
  • در رآکتورهای اتمی
  • ساخت خطوط لوله و انواع شیرها در صنایع شیمیایی
  • در چاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز برای تجهیزاتی که در معرض گازهای ترش قرار دارند. و عامل اصلی خوردگی تجهیزات سولفید هیدروژن هستند.
  • در تجهیزات حفاری چاه، استخراج و پالایش گاز
  • ساخت پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور که در دماهای بالا کار می کنند.

آلیاژ هستلوی در برابر چه موادی مقاومت دارد؟

از مهمترین مواد خورنده ای که هستلوی در برابر آنها مقاومت بالایی نشان می دهد میتوان به موارد زیر شاره نمود

  • اسید سولفوریک
  • اسید کلریک
  • فسفریک اسید
  • اسید فرمیک
  • هیپوکلریت (آب ژاول)
  • گاز کلر مرطوب
  • استیک آنید
  • شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
    ۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
    ۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
    تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
    فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

    ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

    https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

    https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

    https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: هستلوی , هست لوی , مشخصات فنی , انواع آلیاژ هستلوی , آلیاژ هستلوی , سوپر آلیاژ , ضد اسید , ضد خوردگی , سوپر آلیاژ هستلوی , ترکیب شیمیایی هستلوی , کاربرد انواع هستلوی , کاربر فولاد هستلوی ,



انواع گريدهاي ورق هستلوي
نوشته شده در جمعه 15 بهمن 1400
بازدید : 91
نویسنده : جواد دلاکان

انواع گريدهاي ورق هستلوي

همانطور که قبلاً هم اشاره شد اين آلياژ در گريدهاي متنوعي توليد مي گردد. که هر کدام خصوصياتي دارند. انواع هستلوي عبارتند از:

هستلوي :B3 ترکيب اصلي اين آلياژ نيکل و موليبدن است. هستلويB3 در برابر هيدروکلريک اسيد بيشترين مقاومت را نسبت به ساير آلياژهاي فولادي از خود نشان مي دهد.

هستلوي: C276 آلياژ هستلويC276 از سه عنصر نيکل، موليبدن و کروم ساخته مي شود. اين آلياژ از نظر مقاومت در برابر خوردگي بسيار معروف است. و جايگاه ويژه اي دارد. به همين دليل پرکاربردترين گريد هستلوي براي مصارف عمومي در برابر عوامل مخرب و خورنده مي باشد. در واقع C276 نوع بهبود يافته هستلوي گريد C است.

هستلوي: C4 اين آلياژ نيز مانند C276 از نيکل، موليبدن و کروم توليد مي شود. اما تغيير درصد فلزات به کار برده شده باعث ايجاد تفاوت هايي در آنها خواهد شد. اين نوع آلياژ پايداري بسيار خوبي در دماهاي بالا دارد. همچنين در برابر تشکيل رسوبات دانه اي مرزي که تحت تأثير دماي بالا در جوشکاري هستند مقاومت بسيار خوبي از خود نشان مي دهد. به علاوه اين نوع آلياژ مقاومت بسيار بالايي در برابر کرکينگ تنشي و خورندگي در محيط هاي اکسيد کننده دارد. به همين دليل در محيط هاي داراي مواد شيميايي نيز به وفور استفاده مي شود.

هستلوي: G در آلياژ هستلويG علاوه بر نيکل، کروم و موليبدن از نوعي آهن نيز به صورت خالص استفاده مي شود. به همين خاطر هم براي محيط هاي اکسايشي و هم کاهشي جهت افزايش مقاومت در برابر خوردگي مورد استفاده قرار مي گيرد. از جمله مواردي که اين گريد در برابرشان عملکرد خوبي دارد. ميتوان به سولفوريک اسيد و فسفريک اسيد اشاره کرد. يکي از مهمترين مزيت هاي اين نوع هستلوي مقاومت آن در برابر سيالات اسيدي و بازي مي باشد. که در صنايع مختلف بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

هستلوي : X آلياژ هستلوي X نيز مانند هستلوي G از نيکل، آهن، کروم و موليبدن توليد مي شود. اما درصد ترکيبي آن متفاوت است. توليدکنندگان از اين آلياژ به دليل ويژگي هاي مقاومت بالا در برابر مواد اکسيد کننده. قابليت ساخت و مقاومت در دماهاي بالا در صنايع گوناگون بهره مي برند. يکي از کاربردهاي اصلي اين گريد، استفاده از آن در صنايع پتروشيمي به دليل مقاومت قابل توجهشي مي باشد.

شرکت خشکه و فولاد پايتخت (( مديريت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزيز، افتخار داريم. که سي سال تجربه گرانبهاي خويش را در زمينه عرضه انواع ورق آلياژي. و انواع فولاد آلياژي براي خدمت رساني به شما هموطنان کشور عزيزمان ايران ارائه مي دهيم. پيشاپيش از اينکه شرکت خشکه و فولاد پايتخت را جهت خريد خود انتخاب مي نماييد سپاسگزاريم.ارتباط با ما:
09121224227
09371901807
تلفن: 02166800251
فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه هاي اجتماعي

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اينستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اينستاگرام


:: برچسب‌ها: هستلوی , هست لوی , مشخصات فنی , انواع آلیاژ هستلوی , آلیاژ هستلوی , سوپر آلیاژ , ضد اسید , ضد خوردگی , سوپر آلیاژ هستلوی , ترکیب شیمیایی هستلوی ,



آلياژ هستلوي چيست؟
نوشته شده در چهار شنبه 13 بهمن 1400
بازدید : 66
نویسنده : جواد دلاکان

آلیاژ هستلوی چیست؟

هستلوی یکی از آلیاژهای بسیار مقاوم فولاد است که از ترکیب آلیاژهای مختلف تولید می شود. تقریباً ساختاری شبیه به آلیاژ اینکونل دارد. این آلیاژ مقاومت بالایی در دماهای بالا، در برابر خوردگی و اکسیداسیون از خود نشان می دهد. ترکیبات اصلی این محصول فولادی شامل کروم، مولیبدن و نیکل است. عامل اصلی مقاومت بالای این آلیاژ در دماهای بالا نیز وجود مولیبدن می باشد. این عنصر علاوه بر افزایش مقاومت هستلوی، آن را برای جوشکاری هم ایده آل می کند.

هستلوی-هست لوی-مشخصات فنی انواع آلیاژ هستلوی-آلیاژ هستلوی-سوپر آلیاژ-ضد اسید-ضد خوردگی

محصولات فولادی و فلزی نقش بسیار مهمی در حیات و زندگی روزمره ما دارند. برخی ازاین فلزات مانند مس و آهن از عناصر معدنی اصلی مورد نیاز در بدنمان هستند. و سایر محصولات آهنی نیز دائماً به شکل های مختلف در انواع صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. به کمک ویژگی هایی که هر کدام از این فلزات و آلیاژهای آهن ایجاد می کنند. میتوان محصولات با کیفیت تر و مقاوم تری به دست آورد. یکی از این محصولات فولادی که کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد و خود در گریدهای مختلف تولید می شود، هستلوی می باشد.

ترکیبات شیمایی هستلوی

هستلوی به دلیل عناصری که در خود دارد. یکی از سوپرآلیاژها محسوب می شود. این آلیاژ بیشتر بر پایه نیکل است. و تمامی آلیاژهایی که بر پایه نیکل و بعد از آن ترکیبی از سایر عناصر تشکیل شده اند. مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند. و از این نظر بسیار محبوب هستند. مهمترین نکته در مورد آلیاژ هستلوی این است که مانند برخی دیگر از محصولات فولادی تنها در شرایط نرمال نسبت به خوردگی مقاوم نیست.

بلکه در برابر شرایط نا متعادل مختلف مانند وجود تنش های شدید و دماهای بالا نیز این مقاومت خود را به خوبی حفظ می کند. و از این نظر در برخی صنایع اهمیت بسیار بالایی دارد. این آلیاژ در کنار مقاومت بالایی که در مقابل عامل خوردگی دارد. برای مصارف شیمیایی نیز بسیار کاربردی است. زیرا در برابر مواد اکسید کننده عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. به غیر از نیکل عناصری مانند کروم و یا مولیبدن که به پروفیل های این آلیاژ افزوده می شوند. نیز باعث افزایش استحکام هستلوی می شوند.

ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: آلیاژ هستلوی , ترکیب شیمیایی هستلوی , سوپر آلیاژ , سوپر آلیاژ هستلوی , ,



فولاد 8070-میلگرد 8070
نوشته شده در سه شنبه 12 بهمن 1400
بازدید : 70
نویسنده : جواد دلاکان

فولاد 8070 –فولاد سازه ای مقاوم در دمای بالا: Heat Resistant Steels . از رده فولادهای آلیاژی مقاوم در برابر حرارت میبادش که با مشخصه 21CrMoV5-11 نیز معروف است.

فولاد 8070

فولاد 8070-میلگرد 8070-گرد 8070-فولاد حرارتی-21CrMoV5-11 -فولاد سازه ای

نام های دیگر: IASC8070 – 21CrMoV5-11

خصوصیت: مقاومت بسیار زیاد در برابر دمای بالا و استحکام خوب

فولاد 8070 حاوی ترکیب شیمیایی میانگین 0.21% کربن، 0.45% سیلیسیوم. 0.45 درصد منگنز، 1.1% کربن، 1.35 درصد مولیبدن، 0.45 درصد نیکل و 0.3% وانادیوم می باشد.

فولاد 8070 دارای دمای آنیل کاری 740-650 درجه سانتی گراد و دمای فورجینگ 1100 -850 درجه سانتی گراد می باشد.

این فولاد در دمای 900 تا 950 درجه سانتی گراد سخت کاری می شود.

مشخصات فیزیکی و مکانیکی فولاد 1.8070

شختی: 250 HB

انرژی ضربه : 55 j

افزایش طول 16 درصد

استحکام کششی: 690-830 N/mm2

دمای آنیکل 650-740 درجۀ سانتی گراد

تنش تسلیم 540 N/mm2

 

ترکیب شیمیایی فولاد 8070

 

C% Si% Mn% P% S%
0.17 – 0.25 0.3 – 0.6 0.3 – 0.6 0.035 0.035
Cr% Mo% Ni% V%
1.2 – 1.5 1 – 1.2 0.6 0.25 – 0.35

 

کاربرد فولاد 8070

از مهمترین کاربردهای فولاد 8070 می توان به استفاده از آن در پیچ ها و مهره ها. و همچنین شافت های مقاوم در دماهای بالا، قطعات آهنگری و توربین های بخار. برای دمای کاری تا 530 درجه سانتی گراد تحت شرایط حاد اشاره نمود.

دمای پیش گرم: 150 الی 200 درجه سانتی گراد

الکترود جوشکاری: E9018-G

Heat Treatment °C

Forging: 850-1100

Annealing: 650-740

Hardening: 900-950

Quenching: Oil – Air

فولاد 21CrMoV5-11

این فولاد در استاندارد DIN آلمان با نام تجاری 21CrMoV5-11 شناخته می شود.

ارتباط با ما :

09121224227

09371901807

02166800251

فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: فولاد 8070 , میلگرد 8070 , گرد 8070 , فولاد حرارتی , 21CRMOV5-11 , فولاد سازه ای , ,



بازدید : 111
نویسنده : جواد دلاکان

 

فولاد 4130 - ورق 4130 - تسمه 4130- گرد 4130- فولاد حرارتی-فولاد ضد خوردگی-فولاد ابزار

تأثیر فلز پرکننده بر خواص اتصال غیر مشابه آلیاژ فولادی 4130 به فولاد زنگ نزن 316L

در این پژوهش، اتصال غیر مشابه فولاد کم آلیاژ 4130. به فولاد زنگ نزن 316L به روش جوشکاری قوسی تنگستن – گاز. مورد بررسی قرار گرفت. از دو فلز پر کننده ERNiCr-3 و فولاد زنگ نزن ER309L به این منظور استفاده شد. پس از جوشکاری، ریزساختار مناطق مختلف هر اتصال شامل فلز جوش. مناطق متأثر از حرارت و فصل مشترک ها با استفاده از میکروسکوپ نوردی و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) نشان داد. که در آزمون ضربه، شکست نمونه ها به صورت نرم می باشد. در آزمایش کشش نمونه جوش داده شده با سیم جوش ER309L از فولاد پایه 316L دچار شکست شد.

اما نمونه جوش داده شده با سیم جوش ERNiCr-3 از محل جوش دچار شکست شد. بررسی ها نشان دهنده وجود ساختار دندریتی در فلزات جوش پایه نیکلی بود. ریز ساختار فلز پرکننده فولاد ER309L به صورت سلولی – دندریتی بوده. و به دلیل وجود فاز فریت دلتا در نواحی بین دندریتی آستنیت زمینه. هیچ گونه ترکی در این اتصال مشاهده نشد.

 

این فولاد 4130 AISI فولادی کم آلیاژ با استحکام بالا و عملیات حرارتی پذیر می باشد. این فولاد دارای میزان کربن متوسط بوده و دارای عناصر آلیاژی نظیر کروم، مولیبدن، منگنز و دیگر عناصر می باشد. کاربرد این نوع فولادها در صنایع نفت و نیروگاه های برق می باشد. همچنین به دلیل مقاومت در برابر اکسید شدن. و استحکام بسیار خوب در درجه حرارت های بالا. در انواع مولد ها و مبدل های حرارتی کاربرد دارد. این فولاد همچنین در مخازن تحت فشار در صنایع پتروشیمی نیز استفاده می شود. این گروه فولادها به صورت نرماله، تمپر می شود و کوئنچ – تمپر می شود بکار می رود. کروم در فولاد، مقاومت به خوردگی و مولیبدن استحکام در درجه حرارت های بالا را افزایش می دهد.

 

فولاد زنگ نزن 316 پس از فولاد زنگ نزن 304 دومین فولاد زنگ نزن رایج. در بین فولادهای زنگ نزن آستنیتی است. این فولاد به فولاد زنگ نزن گرید دریایی نیز معروف است. و معمولاً شامل 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و دو درصد مولیبدن است. تغییر در نسبت کروم و نیکل و افزودن مولیبدن باعث مقاومت بیشتر این فولاد در مقابل خوردگی. به ویژه خوردگی ناشی از کلر می گردد. و به این دلیل برای تجهیزاتی که باید در تماس زیاد. با عوامل خورنده نظیر مواد شیمیایی حلال ها، و آب شور باشند، مناسب است. فولاد زنگ نزن 316 در صنایع مختلفی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی مصارف گوناگونی دارد. از این آلیاژ برای ساخت لوله و ورق های مقاوم در محیط های اسیدی استفاده می شود. و قیمت آن نسبت به گریدهای مشابه مانند فولاد زنگ نزن 304 بیشتر است.

 

اتصال غیر مشابه فولادهای زنگ نزن به فولادهای کم آلیاژ با استحکام بالا. در صنایع مختلفی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه های حرارتی. و صنایع غذایی دارای کاربردهای فراوان می باشد. در اکثر صنایع مذکور خطوس لوله انتقال دهنده سیالات و نازل ها. از جنس فولاد زنگ نزن و مخازن و قسمت های تحت فشار سیستم. از جنس فولاد کم آلیاژ تولید می شوند. و اتصال این اجزا به روش جوشکاری انجام می گردد. و یکی از اتصالات اساسی موجود در این صنایع می باشد. با توجه به کاربرد گسترده فولادهای کم آلیاژ و فولادهای زنگ نزن در صنایع مختلف. و نیاز فراوان به اتصال این دو نوع فولاد به یکدیگر. توسعه و بهینه سازی خواص این اتصال همواره مورد نظر قرار می گیرد. در گذشته کاربرد فیلرهای مختلف در اتصال این نوع فولادها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پانیندرا و همکاران به بررسی خواص اتصال غیر مشابه فولادهای AISI 4140. و AISI 316 ایجادی با روش جوشکاری قوسی تنگستن – گاز (GTAW) پرداختند. در این بررسی محققان خواص اتصال را در دو حالت بدون فلز پرکننده. و به استفاده از فلز پرکننده بررسی نمودند. فلز پرکننده مورد استفاده ER309L بود. نتایج نشان داد خواص اتصال در هر دو حالت قابل قبول می باشد. جانگ و همکاران به بررسی ریزساختار و خواص مکانیکی اتصالات فولادی کم آلیاژی SA508 به فولاد 316 با روش GTAW. به وسیله فلز پرکننده ایکونل 82/182 پرداختند.

 

این نوع اتصال در راکتورهای هسته ای کاربرد دارد. در این بررسی مشاهده گردید خواص مکانیکی و ریزساختار در طول ضخامت جوش متفاوت می باشد. و در بررسی های انجام شده علت ترک های مورد ایجاد در نمونه ها، تنش پسماند تشخیص داده شد. در این راستا پژوهشی مشابه با تحقیق جانگ و همکاران توسط کیم و همکاران انجام شد. با این تفاوت که در این بررسی محققین از عملیات حرارتی پس گرم در دمای 320 درجه سانتی گراد. برای کاهش تنش پسماند استفاده نمودند. که نتایج حاصل رضایت بخش بود. ریزساختار فلز جوش به صورت دندریتی و بررسی سطح شکست، نشان دهنده شکست نرم بود.

 

در مورد روش های مختلف جوشکاری این دو نوع فولاد در قبل بررسی هایی صورت پذیرفت. آریواژگان و همکاران به بررسی خواص اتصال فولادهای AISI 4140 و AISI 304 توسط روش های GTAW، جوشکاری اصطکاکی – اعتشاشی (FSW) و جوشکاری پرتوی الکترونی (EBW) پرداختند. نتایج نشان داد که اتصال به روش EBW دارای بیشترین استحکام کششی. و روش GTAW دارای بیشترین مقاومت به ضربه می باشد.

 

در میان روش های مختلف جوشکاری ذوبی، یکی از پرکاربردترین روش ها در اتصال فلزات غیرمشابه. که در سال های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است، جوشکاری GTAW می باشد. این روش دارای مزایای فراوان می باشد. که از جمله می توان به تمیز بودن جوش.کنترل نسبی میزان رقت و کم هزینه بودن این روش اشاره کرد. این روش در عین دارا بودن مزایای بسیار. در مقایسه با برخی روش ها نظیر جوشکاری پرتوی الکترونی (EBW). و جوشکاری پرتوی لیزر (LBW) دارای نقاط ضعفی می باشد. که از آن جمله می توان به عمق نفوذ کمتر. ایجاد منطقه HAZ وسیع تر و ایجاد اعوجاج در مقاطع نازک اشاره نمود.

 

در راستای بهبود خواص جوش GTAW، احمدی و ابراهیمی. به بررسی اثر فلاکس فعال در عمق نفوذ جوشکاری GTAW فولاد 316L پرداختند. که نتایج نشان دهنده افزایش عمق نفوذ و افزایش استحکام بود. چاندر و همکاران تأثیر پارامترهای فرایند جوشکاری بر چقرمگی و سختی اتصال فولادهای 4140 AISI و AISI 304. به روش جوشکاری اصطکاکی را بررسی نمودند. پارامترهای اصلی مورد بررسی در این پژوهش نیروی اصطکاکی و نیروی فورج بود. سهم هر یک از پارامترهای مذکور و اهمیت این پارامترها به روش تاگوچی تعیین گردید. که نتایج نشان داد که پارامتر نیروی اصطکاکی به خصوص در میزان چقرمگی اتصال دارای بیشترین اثر می باشد.

 

اوزدمیر و همکاران به بررسی خواص اتصال. از نظر سرعت چرخش در جوشکاری اصطکاکی فولاد AISI 304 به فولاد AISI 4340 پرداختند. جوشکاری اصطکاکی با پنج سرعت مختلف چرخش با استفاده از یک دستگاه انجام شد. مشاهده گردید استحکام کششی با افزایش سرعت چرخش افزایش می یابد.

بنابراین تحقیقات انجام شده توسط نگارندگان مقاله. تاکنون گزارشی در مورد اتصال غیر مشابه فولاد زنگ نزن آستنیتی AISI 316 L. به فولاد کم آلیاژ AISI 4130 در منابع مشاهده نشده. بنابراین در این پروژه به بررسی ریزساختار و خواص مکانیکی اتصال غیرمشابه فولاد زنگ نزن آستنیتی AISI 316 L. به فولاد کم آلیاژ AISI 4130 توسط فرایند GTAW با پرکننده های ER309L و ERNiCr-3 پرداخته شده است. نویسندگان بر این عقیده هستند. که نتایج حاصل از این پژوهش می تواند. در استفاده بهینه از این دو آلیاژ در کاربردهای صنعتی مثمر ثمر واقع گردد.

فولاد 4130

ارتباط با ما :

09121224227

09371901807

02166800251

فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: فولاد 4130 , ورق 4130 , تسمه 4130 , گرد 4130 , فولاد حرارتی , فولاد ضد خوردگی , تاثیر فلز پر کننده بر خواص اتصال غیر مشابه آلیاژ فولادی , فولاد زنگ نزن , فولاد ضد زنگ , فولاد ضد سایش ,



فولادهای کربنی
نوشته شده در یک شنبه 10 بهمن 1400
بازدید : 63
نویسنده : جواد دلاکان

فولادهای کربنی

  • A36 – پروفیل ها و ورق ساختمانی.
  • A53 – لوله ها و پروفیل های لوله ای ساختمانی.
  • A500 – لوله ها و پروفیل های لوله ای ساختمانی.
  • A501- لوله ها و پروفیل های لوله ای ساختمانی.
  • A529 – پروفیل ها و ورق ساختمانی.
  • A1085 – لوله ها و پروفیل های لوله ای ساختمانی.

فولاد 7220

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: فولاد 7220 , میلگرد 7220 , تسمه 7220 , فولاد ساختمانی , فولادهای کربنی ,



فولاد 7220-ميلگرد 7220
نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1400
بازدید : 65
نویسنده : جواد دلاکان

فولاد 7220 DIN WN یا DIN 34CrMo4 -فولاد ساختمانی 7220 (Structural Steels)-در دسته فولادهای آلیاژی قرار می گیرد. که با توجه به مقدار متوسط عنصر کربن در ترکیب شیمیایی می توان با عملیات کوئنچ تمپر به آن استحکام بخشید. این فولاد برای ساخت قطعاتی که تحت بارهای ثابت و سیکلی هستند. Heat treatable steels

فولاد 7220

فولاد 7220-میلگرد 7220-تسمه 7220-فولاد 34CrMo4-میلگرد 34CrMo4-فولاد ساختمانی

همچون میل لنگ، اکسل و محور پینیون ماشین آلات و رینگ تایر خودرو و غلتک های صنایع فولاد. و همچنین سایر قطعات فورج و زنجیرها استفاده می شود.

نام های دیگر: CM4 – V330 – 7220S – IASC 7220 – 35ChML – 708A37 – 4135 – SCM432H

خصوصیت: سختی پذیر خوب، استحکام متوسط و مقاومت سایشی متوسط

کاربرد: ساخت اجزاء سازه ای در صنایع خودرو سازی و هوایی مانند میل لنگ محور. اکسل، شاتون، محور پینیون، رینگ تایر و همچنین غلطک های صنایع فولاد

اجزاء ساختاری با چقرمگی بالا در خودرو و هواپیما، میل لنگ، میله های انتقال، چرخها

دمای پیش گرم: 150 الی 200 درجه سانتی گراد

الکترود جوشکاری: E9018-B2

Heat Treatment °C

Forging: 850-1050

Annealing: 650-700

Hardening: 830-860/840-870

Quenching: Oil – Water

ترکیب شیمیایی (درصد وزنی)

C-Min
0.30%C-Max
0.37%Si-Min
0.0%Si-Max
0.40%Mn-Min
0.60%Mn-Max
0.90%P-Min
0.0%P-Max
0.35%S-Min
0.0%S-Max
0.35%Cr-Min
0.90%Cr-Max
1.20%Mo-Min
0.15%Mo-Max
0.30%

خواص مکانیکی

استحکام کششی از
700MPaاستحکام کششی تا
1200MPaاستحکام تسلیم از
450MPaازدیاد طول از
11%کاهش سطح مقطع از
45%انرژی ضربه
35Jسختی تا
225HB

عملیات حرارتی

کار گرم از
850°Cکار گرم تا
1050°Cآنیل از
680°Cآنیل تا
720°Cنرماله از
880°Cنرماله تا
850°Cسخت کاری از
830°Cسخت کاری تا
870°Cتمپر از
540°Cتمپر تا
680°C

استانداردها

DIN (German)
34CrMo4BS(British)
34CrMo4JIS (Japan)
SCM435GB (China)
35CrMoAFNOR(France)
34CrMo4AISI(USA-SAE)
4135UNI (Italy)
34CrMo4GOST (Russia)
35ChMPN (Poland)
35HMSS (Sweeden)
2234

فولاد 7220

ارتباط با ما :

09121224227

09371901807

02166800251

فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 


:: برچسب‌ها: فولاد 7220 , میلگرد 7220 , تسمه 7220 , فولاد 34CRMO4 , میلگرد 34CRMO4 , فولاد ساختمانی , ,



فولاد 7218-میلگرد 7218
نوشته شده در پنج شنبه 7 بهمن 1400
بازدید : 79
نویسنده : جواد دلاکان

فولاد 1.7218 یک فولاد آلیاژی است که برای فرم دهی اولیه بمحصولات فرفورژه فرموله شده است. 1.7218 تعیین عددی EN برای این ماده است. CrMo4 نام شیمیایی EN است.نام های دیگر این فولاد :CM3 – MO25 – V340 – 7218S – IASC7218-30ChM – 708A25 – 4130 2225.707 – SCM420

فولاد 7218-میلگرد 7218-گرد 7218-فولاد کم آلیاژ-CM3 – MO25 – V340 – 7218S

عملیات حرارتی بر روی فولاد 1.7218

بازپخت 1.7218

عمل جوشکاری فورج های فولادی 4130 می تواند با انتقال مستقیم قطعه از عملیات جعل به کوره ای که در دمای مناسب در حدود 860 درجه سانتی گراد (1575 درجه فارنهایت) برای بازپخت نگهداری می شود. نگه داشتن زمان مناسب و سپس خنک شدن کوره. به این ترتیب ممکن است ساختاری مناسب برای ماشین کاری بدست آید. این روش درمانی بهتر است برای قطعات با اشکال ساده استفاده شود. اگر آهنگری 4130 به گونه ای باشد. که بعضی از بخش ها خیلی سردتر از قسمت های دیگر به پایان برسد. یک ساختار یکنواخت بدست نمی آید و برای بهترین نتیجه ممکن است. از یک گلدان کروی ساز در دمای 750 درجه سانتی گراد (1380 درجه فارنهایت) استفاده شود. به راحتی می توان بیان کرد که تجربه به تنهایی تصمیم می گیرد. بهترین نوع درمان آنیل قبل از ماشین کاری استفاده گردد.

سپس می بایست با سرعت کمتر از 50 فارنهایت در ساعت تا 900 فارنهایت در کوره خنک گردد. و بدنبال آن از 900 درجه فارنهایت هوا خنک شود.


:: برچسب‌ها: فولاد 7218 , میلگرد 7218 , گرد 7218 , فولاد کم آلیاژ ,



فولاد 4130-ورق 4130
نوشته شده در چهار شنبه 6 بهمن 1400
بازدید : 72
نویسنده : جواد دلاکان

 

فولاد 4130 –گرد 4130 – میلگرد 4130-میلگرد 7218– فولاد ماشینکار- که یک فولاد سخت کار- فولاد جوشپذیر-فولاد حرارتی- فولاد مقاوم بالا – فولاد ابزار- فولاد ضد خوردگی

فولاد 4130

این فولاد آلیاژی 4130 یک آلیاژ به استاندارد ASTM A29 است. استیل 4140 نیز معمولاً به عنوان یک فولاد کرومیلی ، حاوی 0-28/0 درصد کربن ، 8/0 – 1/1 درصد کروم و 15/0 – 25/0 درصد مولیبدن شناخته می شود. این فولاد شبیه فولاد 4140 است. که دارای سطح کربن بالاتری است. که 4130 ماده بهبود می یابد. یا جوش پذیری بالاست. و به ازای مقاومت در برابر ضخامت با گرمای مناسب به راحتی ماشینکاری می شود. فولاد آلیاژ ASTM 4130 ورق نازک بسیار عالی است. فولاد AISI 4130 معمولاً به صورت گرد عرضه میشود.

فولاد 4130 - ورق 4130 - تسمه 4130- گرد 4130- فولاد حرارتی-فولاد ضد خوردگی-فولاد ابزار

کاربرد فولاد آلیاژی 4130

از این نوع فولاد عمدتاً در ساخت هواپیمای مسافربری و نظامی و سیستم های پشتیبانی زمینی استفاده می شود.

فولاد آلیاژی 4130 یک ماده با قدرتی متوسط است. اما مقاومت زیادی ار حفظ می کند. و آن را برای مسابقات اتومبیل رانی و هوافضا عالی می سازند.

این فولاد کم آلیاژ به طور گسترده در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار میگیرد. و در برخی از حوزه های کاربردی معمول که به شرح زیر است مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنایع: نفت و گاز بعنوان بدنه و پمپ – صنایع خودرو سازی – صنایع هواپیماسازی . در ساخت ابزار ماشین – در ساخت ابزارهای هیدرولیکی و… کاربرد دارد.

ارتباط با ما :

09121224227

09371901807

02166800251

فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

https://www.foolad-paytakht.ir

 


:: برچسب‌ها: فولاد 4130 , ورق 4130 , تسمه 4130 , گرد 4130 , فولاد حرارتی , فولاد ضد خوردگی ,



فولاد 7034-تسمه 7034
نوشته شده در سه شنبه 5 بهمن 1400
بازدید : 71
نویسنده : جواد دلاکان

 

فولاد 7034-فولاد با قابليت عمليات حرارتي (Heat Treatment Steels) -نام هاي ديگر اين فولاد 38C4 – 5135– 530M36 – 530A36 مي باشد.

فولاد 7034

فولاد 7034-تسمه 7034-فولاد 37CR4-ميلگرد 37CR4-فولاد حرارتي-فولاد 5135

خصوصيت : داراي استحکام متوسط، سختي پذيري نسبتاً خوب، سختي متوسط رو به بالا و مقاومت سايشي متوسط

کاربرد: مناسب براي استفاده در قطعات تحت بارگذاري نرمال در صنايع خودرو سازي و ماشين سازي نظير اجزاء فرمان، سگ دست و …

کاربرد:اجزاء تحت بار قطعات دنده دار، دسته پيستون،ميل لنگ ها، براي دگرگوني و اکستروژن سرد

دماي پيش گرم: 150 الي 200 درجه سانتي گراد

الکترود جوشکاري : E9018-B

فولادهاي با قابليت عمليات حرارتي

فولادهاي عمليات حرارت پذير: Heat Treatment Steels

فولاد هاي عمليات حرارتي پذير فولادهايي هستند که تحت بارگذاري هاي شديد پيچش، کشش و خمش مقاومت خيلي خوبي از خود نشان مي دهند. و از آنها مي توان در ساخت انواع قطعات کوچک و بزرگ در صنايع مختلف استفاده نمود.

فولاد 7034

خصوصيت فولادهاي عمليات حرارتي

خصوصيت اصلي فولادهاي عمليات حرارتي پذير همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد. مقاومت به کشش، پيچش و خمش مي باشد. اين گروه از فولادها خواص ديگري نظير، ماشين پذيري خوب، انعطاف پذيري بالا، مقاومت به شکست. مقاومت به اصطکاک و مقاومت به ضربه را نيز درون خود دارا مي باشند.

خواص مثبت

مقاومت به کشش، پيچش و خمش

مقاومت به شکست و ترک

ماشين پذيري خيلي خوب

انعطاف پذيري بالا

مقاومت اصطکاکي بالا

مقاومت به ضربه خيلي خوب

خواص منفي: خصوصيت هاي مثبت ذکر شده در فولادهاي عمليات حرارتي پذير غيرآلياژي کمتر مي باشد.

شرکت خشکه و فولاد پايتخت (( مديريت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزيز، افتخار داريم. که سي سال تجربه گرانبهاي خويش را در زمينه عرضه انواع ورق آلياژي. و انواع فولاد آلياژي براي خدمت رساني به شما هموطنان کشور عزيزمان ايران ارائه مي دهيم. پيشاپيش از اينکه شرکت خشکه و فولاد پايتخت را جهت خريد خود انتخاب مي نماييد سپاسگزاريم.ارتباط با ما:
09121224227
09371901807
تلفن: 02166800251
فکس: 66800546

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: فولاد 7034 , تسمه 7034 , فولاد 37CR4 , میلگرد 37CR4 , فولاد حرارتی , فولاد 5135 ,



فولاد 1645-ميلگرد 1645-فولاد کربنی
نوشته شده در دو شنبه 4 بهمن 1400
بازدید : 78
نویسنده : جواد دلاکان

فولاد 1645 که به دليل داشتن درصد کربن بالا، مقاومت و سختي آن بالاست. و مقاوم به استحکاک است -Carbon tool Steels

فولاد 1645

فولاد 1645-ميلگرد 1645-گرد 1645-فولاد قالب سازي-فولاد ابزار کربني-فولاد ابزار برشي

که اين دو ويژگي از خواص مثبت آن به شمار مي آيد. از جمله خواص منفي دماي کاري پايين حداکثر 150 درجه سانتي گراد. احتمال ترک برداشتن و شکسته شدن و ماشين کاري ضعيف به دليل دارا بودن کربن بالا. (هر چقدر عنصر کربن کمتر باشد، ماشين کاري بهبود مي يابد) ميتوان نام برد. فولادهاي ابزار کربني به دليل درصد پايين عناصر آلياژي از قيمت مناسبي برخوردار هستند.

نام هاي ديگر فولاد 1645

  • C105W2
  • 1.1645
  • RB10
  • PMH100
  • K990
  • POLDI4
  • SK3
  • U10-1
  • AISC1645

کاربرد فولاد 1645

  • مناسب براي ساخت تيغه هاي برشي
  • ابزار سنگ تراشي براي سنگ هاي تخت
  • قالب هاي برجسته کاري تو خالي و توپُر (قابليت ماشين کاري بهتر نسبت به فولاد 1.1545)
  • ابزار برجسته کاري
  • قالب هاي برش و پانچ
  • سنبه حروف و شماره ابزارهاي براده برداري نظير مغار

خواص فيزيکي فولاد 1.1645

  • دماي پيش گرم: 150 الي 200 درجه سانتي گراد
  • الکترود جوشکاري: W11018-G

عمليات حرارتي فولاد 1.1645

  • 1000-800:Forging
  • 710-680:Annealing
  • 800-770:Hardening
  • Quenching:Water

کاربرد: قالب هاي برشي و برجسته کاري، تيغه برشي، چکش هاي ضربه اي، رنده تراش، غلطک پرداخت، اره ها، ابزارها

فولادهاي ابزار کربني را با توجه به درصد کربن موجود در آن ميتوان به سه گروه فولاد ابزار کربني تقسيم کرد. فولادهاي با کربن کم (سختي پذيري کم) کربن متوسط (استحکاک و سختي پذيري متوسط) و کربن زياد (سختي بالا) تقسيم بندي کرد که هر کدام مناسب براي ساخت ابزارآلات براي صنايع مختلف مي باشند. به طور مختصر مي توان به استفاده فولاد ابزار کم کربن در ساخت قطعات مهندسي، ساختمان کشتي و راه آهن (با قابليت جوش پذيري عالي).

فولاد ابزار کربن متوسط براي ساخت قطعات و اجزاء در صنايع، راه آهن، ماشين آلات و دستگاههاي صنايع حمل و نقل. و از فولاد ابزار پر کربن براي ساخت قطعاتي که نياز به مقاومت سايشي خوب دارند. مثل غلطک ها، ابزار آلات، ماشين آلات صنعتي اشاره نمود. علاوه بر موارد مذکور از فولادهاي ابزار کربني براي ساخت قطعاتي نظير ابزار دستي. ابزارآلات کشاورزي، آچار پيچ مهره، مهره، چکش، پيچ گوشتي، آچار فرانسه، قالب هاي برش و پانچ سرد. قالب هاي برجسته کاري تو پُر و تو خالي و ساير ابزار آلات ساده استفاده کرد.

ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: فولاد ماشينکار , فولاد برشکاري , فولاد قالب سازي , فولاد ابزار کربني , فولاد 1645 , ميلگرد 1645 , گرد 1645 , فولاد ابزار برشي , فولاد برشکاری , فولاد ماشینکار , فولاد کربندار , فولاد کربنی , فولاد کم آلیاژ , فولاد پر آلیاژ ,



فولاد 1545-میلگرد 1545
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1400
بازدید : 77
نویسنده : جواد دلاکان

 

فولاد 1545-Carbon tool Steels دارای سختی پذیری کم (پوسته ای) با سختی سطح بیشتر نسبت به ابزار کربنی 1.1525 است. و همچنین مقاومت سایشی متوسط رو به پایین اعوجاج زیاد و چقرمگی و قابلیت ماشینکاری خیلی خوب می باشد.

فولاد 1545-میلگرد 1545-گرد 1545-فولاد قالب سازی-فولاد ماشینکاری-فولاد ابزار کربنی

از فولاد کربنی 1545 می توان در ساخت قالب های برشی. و قالب های برجسته کاری تو خالی و تو پُر و موارد مشابه دیگر استفاده کرد. همچنین فولاد 1545 را با نام C105W1 نیز می شناسند.

نام های دیگر :

C105W1

1.1545

RB10

K990

EZH

C100KU

1880

U10A1

IASC1545

1545S

T72301(UNS)

فولاد 1545 دارای سختی پذیری کم (پوسته ای) با سختی سطح بیشتر نسبت به ابزار کربنی 1.1525 است. و همچنین مقاومت سایشی متوسط رو به پایین اعوجاج زیاد و چقرمگی و قابلیت ماشین کاری خیلی خوب می باشد. از آن می توان در ساخت قالب های برش و پانچ. تیغه های برشی و قالب های برجسته کاری تو خالی و تو پر و موارد مشابه دیگر استفاده کرد.

فولاد 1545

این فولاد ابزار کربنی را با توجه به درصد کربن موجود در آن می توان به سه گروه فولاد ابزار کربنی تقسیم کرد. فولاد های با کربن کم (سختی پذیری کم). کربن متوسط (استحکاک و سختی پذیری متوسط). و کربن زیاد (سختی بالا) تقسیم کرد. که هر کدام مناسب برای ساخت ابزار آلات برای صنایع مختلف می باشند. به طور مختصر میتوان به استفاده فولاد ابزار کم کربن در ساخت قطعات مهندسی، ساختمان کشتی و راه آهن (با قابلیت جوش پذیری عالی). فولاد ابزار کربن متوسط برای ساخت قطعات و اجزاء در صنایع، راه آهن، ماشین آلات و دستگاه های صنایع حمل و نقل. و از فولاد ابزار پر کربن برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت سایشی خوب دارند.

مثل غلطک ها، ابزارآلات، ماشین آلات صنعتی اشاره کرد. علاوه بر مواردی که بیان شد از فولاد ابزار کربن برای ساخت قطعاتی نظیر ابزار دستی، ابزار آلات کشاورزی. آچار پیچ مهره، مهر، چکش، پیچ گوشتی، آچار فرانسه، قالب های برش و پانچ سرد. قالب های برجسته کاری تو و پر و خالی و سایر ابزارآلات ساده استفاده کرد.

کاربرد فولاد 1.1545

مناسب برای ساخت قالب های برش و پانچ، تیغه های برشی و قالب های برجسته کاری تو خالی و توپر می باشد.

خواص فیزیکی فولاد 1545

دمای پیش گرم: 150 الی 200 درجه سانتی گراد

الکترود جوشکاری: E9018-G-OK78.16

عملیات حرارتی

1000-800:Forging

710-680:Annealing

810-780:Hardening

Quenching:Water

کاربرد: قالب های برشی و برجسته کاری، تیغه برشی، چکش های ضربه ای، رنده تراش، غلطک پرداخت، اره ها، ابزارها

ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

 

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

https://www.foolad-paytakht.ir


:: برچسب‌ها: فولاد 1545 , میلگرد 1545 , گرد 1545 , فولاد قالب سازی , فولاد ماشینکاری , فولاد ابزار کربنی ,



فولاد 7139-میلگرد 7139
نوشته شده در شنبه 2 بهمن 1400
بازدید : 68
نویسنده : جواد دلاکان

 

فولاد 7139 – Case Hardening Steels -از دسته فولادهای سمانتاسیون است که با مشخصه استاندارد 16MnCrS5نیز شناخته می شود. و فولاد 7139 در استاندارد SAE (استاندارد انجمن مهندسی خودرو) با نام فولاد 5117 نیز شناخته می شود.

فولاد 7139-میلگرد 7139-گرد 7139-سمانته 7139-میلگرد سمانته-فولاد آلیاژی-فولاد 5117

این فولاد 16MnCrS5 طبق استاندارد DIN 1.7139 آلمان شناخته می شود.

تفاوت فولاد 1.7131 با فولاد 1.7139، وجود درصدی گوگرد در ترکیبات شیمیایی می باشد.

از این فولاد برای ساخت چرخ دنده، چرخ زنجیر، گژن پین، میل راهنمای قالب با ابعاد کوچک استفاده می شود.

کاربرد: اجزاء دنده ها و مفصل ها، چرخ های دندانه دار، بشقابی و مخروطی گوگردی مناسب جهت تراشکاری

ترکیبات شیمیایی

 

Cr S P Mn Si C
0/80-1/10 0/02-0/04 0/025≥ 1/00-1/30 0/40≥ 0/14-0/19

 

میلگرد چیست؟

میلگرد یا آرماتور فولادی و یا فیبر پلیمری تقویت شده به پروفیلی با سطح مقطع دایره توپور گفته می شود. که غالباً نوع فلزی آجدار آن را که در ساختمان سازی کاربرد دارد، میشناسند.

معمولاً جنس میلگرد از فولاد است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول بسیار زیاد بوده و در صنعت انواع میلگرد تولید و استفاده می شود. در موارد خاص از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ های ناودانی یا قوطی شکل نیز برای مسطح کردن بتن استفاده می شود.

انواع میلگرد از نظر جنس

میلگرد در اندازه ها و قطرهای مختلف و متفاوت با جنس های متنوع وجود دارد.

یک: میلگرد اروپایی

دو: میلگرد با فولاد پرکربن

سه: میلگرد با پوشش اپوکسی

چهار: میلگرد گالوانیزه

پنج: میلگرد (GERP) یا از جنس فیبر تقویت شدۀ پلیمری

شش: میلگرد فولادی ضد زنگ

هفت: میلگرد سمانته

 

میلگرد فولادی سمانته یا به طور دقیق میلگرد سمانتاسیون و یا Case Hardening Steels یا Cementation

باید بدانید که میلگرد سمانته یکی از پر کاربرد ترین فولاد در صنعت، ساختمان سازی و اتومبیل سازی می باشد. میلگرد سمانته دارای دو نوع می باشد. نوع اول به علت داشتن عنصر کروم و نیکل مقاومت بالایی در برابر فشار و اصطکاک دارد. و برای ساخت انواع چرخ دنده، گژن پین، اجزاء فرمان، پیستون میله های هزار خار و … کاربرد دارد. درصد کربن میلگرد سمانته پایین و به مقدار 0.07 تا 0.25 درصد است. حداکثر درصد کربن C در فولادهای سمانته 0.3 درصد است و حداکثر نفوذ کربن در فولادهای سمانته 2 میلیمتر زیر سطح است.

نوع دوم میلگرد سمانته سختکاری شده و دارای مغز نرم و سطح سخت می باشد. میلگرد سمانته نیز در ساخت پوسته های فک آسیاب و میل جک های هیدرولیکی استفاده می شود. فولادهای کربوره باری اجزایی به کار می رود که بیشتر تحت سایش و خمش قرار می گیرد. و بیشترین کاربرد فولادهای کربوره در صنعت خودرو، جنگ افزار سازی، معدن و غیره استفاده می شود. بدین جهت باید سطحی سخت و مقاوم به سایش و مغزی نرم و چقرمه با استحکام بالا داشته باشد.

رتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام


:: برچسب‌ها: فولاد 7139 , میلگرد 7139 , گرد 7139 , سمانته 7139 , میلگرد سمانته , فولاد آلیاژی , فولاد 5117 , ,